vores forpligtelse til at implementere grønne løsninger

vores forpligtelse til at implementere grønne løsninger

#WEWILLFLYGREEN2025 står for vores forpligtelse til at sikre en god vej frem mod CO2 fri flyvninger i 2025 i overensstemmelse med regeringens udspil. Vi arbejder hele tiden på at finde andre initiativer for at gøre vores flyvninger endnu grønnere.

Vi ved godt, at vi kun lige er begyndt, men vi har allerede taget de første vigtige skridt.

Her kan du få et overblik over vores igangværende tiltag mod en grønnere fremtid.


FREMTIDENS INDENRIGSFLYVNING ER 100% GRØN OG EMISSIONS FRIE

DAT har d. 20 September 2022 indgået en aftale med Universal Hydrogen og Everfuel om et samarbejde der skal resultere i de første fuldstændigt emissionsfrie flyvninger i Danmark inden udgangen af 2025 (læs pressemeddelelse).

De tre parter ser frem til at understøtte den danske regerings ambition om grønne indenrigsflyvninger, med målet om at have konverteret samtlige af DATs indenrigsflyvninger til emissionsfri flyvninger inden 2030. I samarbejdet vil Everfuel levere brinten til det emissionsfri brændstof, Universal Hydrogen vil distribuere brinten og konvertere flyene til at flyve på hydrogen, og DAT vil i sidste ende drifte flyene på indenrigsruterne.

”Fremtidens indenrigsflyvning i Danmark kan blive 100% emissionsfri via brintdrevne fly,” siger DAT direktør, Jesper Rungholm og fortsætter; ”Universal Hydrogen er langt i udviklingen af en modifikation af vores regional flytype ATR72 der gør dette muligt allerede i 2025”.

For at flyvningen vil være 100% emissionsfri kræves grøn brint, som er baseret på vedvarende energikilder. Den grønne brint vil blive leveret af Everfuel A/S som er et børsnoteret energiselskab baseret i Herning. Everfuel er på vej med deres første Power-to-X (PtX) anlæg i Fredericia. Anlægget i Fredericia vil levere brinten til samarbejdet med DAT og Universal Hydrogen.

”Det modificerede ATR72 fly passer perfekt til de afstande vi kender i Danmark og vi er sikre på at kunderne vil værdsætte flyvning der kun udleder rent vand.” afslutter Jesper Rungholm.

Læs mere om Universal Hydrogen og Everfuel.


Flyet er en afgørende brik i fremtidens grønne mobilitet

Bortset fra den akutte nutid, så skal der også investeres i fremtiden. Der skal nemlig findes et bæredygtigt brændstofalternativ.

Teknologien til at producere bæredygtige brændstoffer findes allerede. Og med flyets fleksibilitet og rækkevidde samt de færre omkostninger ved anlæg af ny infrastruktur for både klima, miljø og samfundsøkonomi, så er der ingen tvivl om, at flytransport er en afgørende brik i fremtidens grønne mobilitet.

Vi er klar til at komme i gang med omstillingen og bakker op om regeringens målsætning om en 100 pct. grøn indenrigsluftfart senest i 2030.

På nuværende tidspunkt har vi SAF-brændstof på vej, der er lavet af 100 % fornyet affald og restråmaterialer som madolie, men skal iblandes med almindeligt jetbrændstof. Power-to-X er også på vej, hvor grøn elektricitet omdannes til brint, men det kræver fabrikker og produktion at realisere. Begge dele er dyre løsninger.

Vi har faktisk mulighed for at lave et udviklingsprojekt allerede nu med vores ATR72-fly, hvor vi kan udskifte motorerne med nogle, der laver brint om til elektricitet. Det gør dem mindre støjende og billigere i drift. Men vi står i en situation, hvor det grønne brændstof skal ned i pris, og det kræver muligvis, at der bliver lagt lidt ekstra pres på regeringen og Folketinget.


Den mindst klimabelastende transportform til Bornholm?

Måske overrasker det dig, men flyet er faktisk et godt bud. Hvis du skal fra hovedstadsområdet til Bornholm, så udleder du gennemsnitligt mindre CO2, hvis du tager flyet og en taxa, end hvis du kører i bil, bus eller tog og skal med færgen. Her er fakta:

Enkeltrejse fra Bagsværd til Rønne
Kilde: Analyse fra NIRAS udarbejdet for Brancheforeningen for Dansk Luftfart 2022.

Obs. Der er så vidt muligt anvendt dokumenterbare belægningsprocenter. For personbiler er der taget udgangspunkt i det gennemsnitlige antal personer pr. bil jf. Transportvaneundersøgelsen for 2021.

Læs mere om forudsætningerne i rapporten here.


VI SIGTER MOD 0 AFFALD OMBORD MED NEW LOOP

Vi er det første flyselskab herhjemme som har valgt at investere i genanvendelige kopper til servering af kaffe og the for vores passagerer. 

Årligt forbruger vi omtrent 300.000 kopper på indenrigsflyvningerne. Derfor er vi glade for at kunne minimere vores affald ved at skifte til New Loop kopper, der kan vaskes og genbruges utallige gange. 

Vi vil være det første flyselskab, der bruger denne form for kop- og kopsystem ombord. Sammen med samarbejdet mellem vores besætning og passagerer kan vi gøre en forskel.
#IFLYGREEN AIMING FOR 0 waste on board with new loop

Hvad er New Loop?

New loop arbejder på at etablere en cirkulær emballageløsning i Danmark med målet om at eliminere engangsemballage, hvor produkter kan vaskes og genbruges igen.

Hvad er NewLoop kopper lavet af?

New Loop-kopper er lavet af fødevaregodkendte, genbrugte plastmaterialer og fossilfri plast, der kan indgå i en almindelig PP-plastblanding. 

Hvordan kan du hjælpe?

Lad os gøre dette sammen. Hjælp os med at genbruge disse kopper for at maksimere koppens livscyklus.

FAKTA OM NEW LOOP-KOPPEN

  • En New Loop-kop skal kun bruges to gange, før den reducerer CO2- forbruget med 20-30 % sammenlignet med en almindelig papkop.
  • Koppen er udviklet med en teknologi, der giver en termoeffekt til varme og kolde drikke, hvilket engangsemballage har svært ved.
  • Den kan genbruges utallige gange og er 100 % genanvendelig ved slutningen af dens livscyklus.
  • New Loop arbejder allerede på at gøre retursystemet af emballagen endnu mere miljøvenligt – bl.a. ved at undersøge muligheden for rengøring med ultralyd.
  • Teknologisk institut er netop nu ved at lave detaljerede beregninger på flere klimafordele ved retursystemet.

DANSK OPFINDELSE

Retursystemet til de genbrugelige kopper er udviklet af den danske startupvirksomhed New Loop. Vi faldt pladask for New Loops ambition om at gentænke pantsystemet herhjemme, som medstifter Gitte Saaby Kjær fik i 2019, da hun så, hvordan den amerikanske virksomhed Deliver Zero havde succes med at levere genbrugelig emballage til takeawaymad.

Siden har hun slået sig sammen med klimaaktivisten og filminstruktøren Anders Morgenthaler, der i forvejen havde gang i et projekt om vaskbare kopper til Københavns Lufthavn. I september 2020 blev deres første prototype udviklet, og nu kan vores engagement forsyne New Loop med en business case, der kan løfte udviklingen til nye højder.


SAVE PAPER - SAVE TREES

For at spare på papir har vi valgt at lancerer vores DAT inflight magasin i en online version. Du kan scanne magasinet ombord på vores fly eller klik på magasinerne nedenfor.