Generel information vedr. uregelmæssigheder
Hos DAT har rettidighed topprioritet og vi sætter en ære i at vores fly afgår og ankommer til tiden. På trods af vores ihærdige indsats kan vi desværre ikke altid undgå forsinkelser og aflysninger af vores fly.
I disse tilfælde er du som passager beskyttet under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004, som beskriver dine rettigheder i tilfælde af forsinkelser, aflysninger eller boardingafvisning.
For detaljeret information omkring dine rettigheder henviser vi til følgende websteder:
- EU Kommisionen: transport.ec.europa.eu
- Nationale luftfartsmyndigheder:
- Danmark: www.flypassager.dk
- Danmark / Trafikstyrelsen: www.trafikstyrelsen.dk
- Italien (ENAC): www.enac.gov.it
- Norway: www.flypassasjer.no
- Tyskland: www.lba.de (Luftfahrt-Bundesamt)
Hvert EU- og andre lande, hvor denne forordning finder anvendelser, har udpeget en national myndighed, som sikrer, at reglerne overholdes og hvortil en klage kan sendes.
Vi opfordrer alle passagerer til at sætte sig ind i de relevante landes informationer for bedre forståelse af deres rettigheder og den støtte, som er tilrådighed for dem.
Hvad er en forsinkelse?
Et fly anses for at være forsinket, hvis det ankommer eller afgår senere end på det planlagte tidspunkt i hht. tidtabellen. Forsinkelser forekommer pga. forskellige årsager, såsom driftsmæssige forstyrrelser, vejrforhold, tekniske problemer eller pga. beslutninger truffet af flyvelederne.
Dine rettigheder, hvis dit fly er forsinket
Er dit fly forsinket mere end to timer, kan du være berettiget til assistance. Derudover i tilfælde af forsinkelser på mere end tre timer, kan du være berettiget til kompensation i hht. til Fordning (EF) No 261/2004.
Assistance i tilfælde af forsinkelse:
Under særlige omstændigheder er flyselskabet forpligtet til at yde følgende assistance:
- Måltider og forfriskninger som står i rimeligt forhold til forsinkelsens længde.
- Overnatning såfremt dette bliver nødvendig.
- Transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet.
- To gratis meddelelser, såsom adgang til telefonsamtale, email eller fax.
Omdirigering eller refusion:
Ved lange forsinkelser (mere end fem timer), og afhængig af situationen og hvad du foretrækker, kan du have følgende valgmuligheder:
- Omdirigering: Rejs på alternative afgange til din slutdestination uden ekstra omkostninger, afhængig af ledige sæder.
- Ombooking: Rejse på en senere dag, afhængig af tilgængelige afgange.
- Refusion: Fuld tilbagebetaling af din ubrugte billet, inkl. en evt. returrejse, såfremt du ikke længere ønsker at rejse.
Kompensation:
Du kan være berettiget til kompensation, medmindre forskellige undtagelser gør sig gældende (se længere nede). Kompensationsbeløbet er:
- EUR 250 for rejser op til 1.500 km
- EUR 400 for rejser mellem 1.500 og 3.500 km
- EUR 600 for rejser over 3.500 km
Undtagelser fra kompensation for forsinkelser:
Følgende tilfælde kan betyde, at du IKKE er berettiget til kompensation:
- Ekstraordinære omstændigheder: Forsinkelsen var forårsaget af hændelser uden for flyselskabets kontrol, herunder voldsomt vejr, flyveledelsens beslutninger eller uforudsete tekniske problemer.
- Manglede overholdelse af flyselskabets krav: Har du ikke checket ind rettidigt eller kom du for sent til gaten er du ikke berettiget til kompensation.
Hvad er en aflysning?
Der er tale om en aflysning, når flyafgangen officielt er aflyst af selskabet, dvs. at afgangen ikke kommer til at gennemføres. Dette kan ske pga. forskellige årsager, herunder uforudsete tekniske problemer, strejke, voldsomt vejr, begrænsninger i luftrummet pålagt Air Traffic Control og andre ekstraordinære omstændigheder.
Aflysning ved ekstraordinære omstændigheder
Ekstraordinære omstændigheder - også kaldt force majeure - er hændelser, som ikke kunne være undgået, selv om alle rimelige forholdsregler blev truffet. Dette kan for eksempel være:
- Vejrforhold og konsekvens af vejrforhold fra tidligere afgange.
- Tekniske mangler, som opstår akut, og som berører flysikkerheden.
- Strejke eller anden arbejdskonflikt, som påvirker driften.
- Begrænsninger i luftrummet som følge af Air Traffic Control (ATC).
- Sygdom blandt besætningen, som ikke kunne forudses.
- Øvrige uforudsete omstændigheder/hændelser, såsom naturkatastrofer, terrorhandlinger eller politisk instabilitet.
Sker aflysningen af din flyafgang pga. ekstraørdinære omstændigheder, er flyselskabet ikke pålagt et yde en kompensation. DAT tilbyder dig dog følgende valgmuligheder:
- Omdirigering: Rejse på en alternativ DAT-afgang uden yderligere omkostninger, såfremt der er ledige pladser.
- Ombooking: Mulighed for at booke om til en senere afgang, såfremt der er ledige pladser.
- Tilbagebetaling: Ønsker du ikke længere at gennemføre din rejse, er du berettiget til at bede om tilbagebetaling af den ubrugte billet, herunder en evt. returrejse.
Aflysning grundet forhold inden for DAT's kontrol
Kontrollerbare omstændigheder kan for eksempel være:
- Driftsændringer af årsager, som er inden for flyselskabets kontrol.
- Forudsigelige tekniske årsager.
- Mangel på bemanding, som burde have været forudset.
Hvis din rejse aflyses af disse årsager kan du have krav på:
- Omdirigering eller tilbagebetaling:
- Rejse på en alternativ DAT-afgang uden yderligere omkostninger, såfremt der er ledige pladser.
- Ønsker du ikke længere at gennemføre din rejse, er du berettiget til at bede om tilbagebetaling af den ubrugte billet, herunder en evt. returrejse.
- Assistance:
- Måltider og forfriskninger som står i rimeligt forhold til forsinkelsens længde.
- Overnatning og transport til/fra overnatningsstedet, såfremt dette bliver nødvendigt
- To gratis telefonsamtale, emails eller faxmeddelelser.
- Kompensation:
- EUR 250 for rejser op til 1.500 km
- EUR 400 for rejser mellem 1.500 og 3.500 km
- EUR 600 for rejser over 3.500 km
Undtagelser for kompensation for aflysninger
Retten til denne kompensation bortfalder muligvis i følgende tilfælde (denne liste er ikke fuldstændig, vær derfor opmærksom på, at også andre faktorer kan have indflydelse på, om du er berettiget til kompensation eller ej):
- Rettidig information: Du modtog information om aflysningen:
- Tidligere end 14 dage før afrejse.
- Mellem 7 og 14 dage før afrejse, forudsat, at du bliver tilbudt et alternativ, som indebærer afrejse højst to timer før planmæssigt afgangstidspunkt, og får dig frem senest fire timer efter planlagt ankomsttid.
- Mindre end 7 dage før afrejse, forudsat, at du bliver tilbudt et alternativ, som indebærer afrejse højst én time før planmæssigt afgangstidspunkt og får dig frem senest to timer efter planlagt ankomsttid.
- Ekstraordinære omstændigheder: Aflysningen skyldes ekstraordinære forhold uden for flyselskabets kontrol.
- Manglende overholdelse af flyselskabets krav: Du har ikke checket ind rettidigt eller kom for sent til gaten.
- Frivillig aflysning: Du har frivilligt valgt at for refunderet din billet eller accepteret en omdirigering og accepteret ikke at modtage kompensation.
- Mistet alternativ flyafgang: Du har enten ikke accepteret den tilbudte alternative afgang eller kom for sent til afgangen.
- Rettidig information: Du modtog information om aflysningen:
- Manglende rejsedokumenter: Du har ikke medbragt de nødvendige rejsedokumenter, såsom gyldigt pas, visum eller anden påkrævet ID.
Hvornår er der tale om boardingafvisning?
Der er tale om boardingafvisning, når en passagerer ikke får lov til at gå ombord i flyet, selvom passagereren er i besiddelse af:
- En gyldig billet og bekræftet reservation
- Har checket rettidigt ind til flyafgangen
- Er mødt rettidigt op i gaten
Dine rettigheder ved boardingafvisning
Bliver du mod din vilje afvist i gaten, kan du være berettiget til assistance, omdirigering eller en refusion, som beskrevet i Forordning (EF) Nr. 261/2004.
Assistance
- Måltider og forfriskninger som står i rimeligt forhold til forsinkelsens længde.
- Overnatning og transport til/fra overnatningsstedet, såfremt dette bliver nødvendigt
- To gratis telefonsamtaler, emails eller faxmeddelelser.
Omdirigering eller tilbagebetaling:
- Rejse på en alternativ DAT-afgang uden yderligere omkostninger, såfremt der er ledige pladser.
- Ønsker du ikke længere at gennemføre din rejse, er du berettiget til at bede om tilbagebetaling af den ubrugte billet, herunder en evt. returrejse.
Kompensation:
Du kan også være berettiget til kompensation, medmindre undtagelser gør sig gældende. Denne kompensation er afhængig af rejsestrækningens længde på følgende måde:
- EUR 250 for rejser op til 1.500 km
- EUR 400 for rejser mellem 1.500 og 3.500 km
- EUR 600 for rejser over 3.500 km
Undtagelser fra kompensation for boardingafvisning:
I følgende tilfælde er du typisk ikke berettiget til kompensation (denne liste er ikke fyldestgørende og der kan være andre faktorer, som påvirker din berettigelse for kompensation):
- Frivillig boardingafvisning: Du har frivilligt indvilliget i ikke at benytte dit reserverede sæde mod aftalte ydelser, såsom kompensation, omdirigering eller andre modydelser fra flyselskabet.
- Rimelige årsager: Du blev afvist sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager, eller fordi du ikke havde medbragt fornøden rejsedokumentation, herunder:
- Du har ikke medbragt de nødvendige rejsedokumenter, såsom gyldig pas, visum eller anden påkrævet ID.
- Du har ikke overholdt gældende sikkerhedsbestemmelser.
- Manglende overholdelse af flyselskabets krav: du har ikke checket ind rettidigt eller kom for sent til gaten.
- Overbooking med passagerens indvilgelse: du har accepteret en alternativ løsning, tilbudt af flyselskabet, fx omdirigering uden yderligere kompensationskrav.
Kompensation
Er du i en situation, hvor du kan anmode om kompensation? Udfyld venligst denne formular for hver passager.