To unge aalborgensere hjælper med at forbedre undervisning i Sydafrika

10-03-2018 | Af Kim Reich

I et land med få matematiklærere har et online matematikprogram vist sig at have succes med at få flere børn til at bestå deres matematikeksaminer. Der er bare det problem, at de fleste skolers internet er så dårligt, at de knap nok kan bruge programmet. Det arbejder to danske universitetsstuderende på at løse.

Det er den sydafrikanske uddannelsesorganisation Green Shoots, der har bedt to IT-studerende, Christian Liboriussen og Ivan Gammeljord, om hjælp. De to færdes til daglig på Aalborg Universitet, hvor de læser en kandidatuddannelse i Networks and Distributed Systems. Nu arbejder de på at skabe et system, som kan give flere børn problemfri adgang til kvalitetsundervisning i matematik.

"Det er vigtigt, at det skal være en universalløsning, som kan bruges af alle, og som gør dem uafhængige af os"

Sydafrika har få højtkvalificerede matematiklærere, så 160 skoler i landet bruger et digitalt undervisningsprogram i matematik, som er udviklet af Green Shoots. Programmet er lykkedes med at få andelen af børn, der består deres matematikeksamen i 6. klasse, til at stige med 26,7 procent om året. Desværre står vaklende internetforbindelser i vejen for at styrke succesen yderligere.

– Det er vigtigt, at det skal være en universalløsning, som kan bruges af alle, og som gør dem uafhængige af os, fortæller Ivan Gammeljord.

De skal derfor ikke ud at sætte routere eller internetmaster op, men udvikle et intelligent softwareprogram, som kan udnytte de eksisterende IT-ressourcer bedre.

– Vi skal finde ud af, hvornår der er hul igennem til internettet og udnytte de huller, så de oplysninger, der skal bruges, bliver sendt dér, siger Christian Liboriussen.

Lige så svært som at skulle til månen

De IT-løsninger, som Christian Liboriussen og Ivan Gammeljord er vant til at arbejde med i Danmark, vil ikke kunne bruges på skolerne i Sydafrika. Det er forholdene i landet simpelthen for anderledes til. De to studerende bliver derfor nødt til at tænke kreativt for at skabe et system, der tager udgangspunkt i landets udfordringer:

– Vi skal forestille os, at vi skal til månen, når vi laver vores løsning. Der er nemlig ikke nogle tekniske personer, der kan komme og hjælpe med at holde den ved lige på de skoler, hvor forbindelserne skal virke. Så det, vi laver, skal være meget robust og stabilt. Det er også derfor, det har været nødvendigt at komme derned for at forstå de forhold og den kontekst, vores løsning skal bruges til, forklarer Christian Liboriussen.

Det er vigtigt, at undervisningsprogrammet foregår online, så oplysninger kan blive sendt begge veje. Først og fremmest skal børnene modtage både deres opgaver og svarene på deres opgave med det samme. For det andet skal Green Shoots kunne modtage automatiserede oplysninger om, hvordan eleverne klarer sig, så de kan give feedback til lærere og skoleledere, så de kan forbedre undervisningsmaterialet.

"Vi skal forestille os, at vi skal til månen, når vi laver vores løsning"

Som det ser ud nu, foregår udvekslingen af den slags oplysninger ofte manuelt. Det er både enormt tidskrævende, besværligt og mangelfuldt. Med den nye løsning er det målet at fremkalde flere data, der kan bruges til at gøre undervisningen bedre, og frigøre ressourcer, som gør det muligt at udrulle matematikprogrammet til flere skoler i Sydafrika.

Samarbejdet mellem Green Shoots og de to studerende fra Aalborg Universitet er kommet i stand efter konferencen ”Reimagine education” i Philadelphia, USA, i 2016. Her mødte Jens Myrup Pedersen, som er lektor i Wireless Communication Networks på Aalborg Universitet, direktøren for organisationen. De blev enige om, at der var et godt match mellem Green Shoots’ behov og de studerendes kompetencer.

Matematikprogrammet tilbydes fra 1. - 7. klasse og var i 2017 udbredt til 160 skoler. Med den nye IT-løsning er målsætningen for 2018 at nå op på 200 skoler og dermed 120.000 elever. Christian Liboriussen og Ivan Gammeljord vil søge midler til en tur til Cape Town i sommeren 2018, så de selv kan implementere den løsning, de finder frem til.