Solskinsøen er ren verdensklasse

23-05-2018 | Af Kim Reich

Folkemødet på Bornholm er ikke kun en unik, folkelig begivenhed i Danmark, men er også med til at skabe opmærksomhed om, hvad øen kan og står for ude i verden. Dertil kommer de mange lokale initiativer året rundt med alt fra arbejdende værksteder til mad og drikke af egen avl, utallige fortællinger og en natur, som er helt sin egen.

Destination Bornholm arrangerer og gennemfører hvert år en række pressebesøg for danske og udenlandske journalister, bloggere og alle andre, som folk læser eller lytter til. Sidste år alene var der 72 besøg på øen og som et resultat heraf flere hundrede omtaler. Dertil kommer alt, hvad der er blevet skrevet og talt om på de sociale medier.
Avis- og magasinomtalerne er lettere at indfange, så vurderingen er, at omfanget er langt større end tallene viser. Det hænger sammen med, at de indflydelsesrige skribenter på nettet bruger kanaler som Instagram, YouTube, Facebook, Pinterest og Snapchat som de mest benyttede. Bornholm opnår dermed øget synlighed såvel i de traditionelle medier som på tværs af de digitale platforme.
Værdien af den samlede omtale, som øen fik i 2017, er opgjort til 39 millioner kroner og omtalen nåede ud til mere end 87 millioner læsere eller følgere. Det er en stor stigning i både rækkevidde og værdi i forhold til 2016, hvor værdien blev opgjort til 19 millioner kroner og nåede 31 millioner personer.
Den markante stigning i både værdi og rækkevidde skyldes ikke mindst, at 2017 var året, hvor de internationale medier for alvor fik øje på Bornholm. Et eksempel herpå er en pressetur med journalister fra fire store amerikanske medier, som resulterede i omtale i bl.a. New York Times, New York Post og Vogue med meget høje læsertal.

”3. bedste rejsemål i verden”
                                            New York Times

International omtale smitter af

En ikke uvæsentlig afledt effekt af dette er, at danske medier også svømmer over med lovord om Bornholm, når store internationale medier omtaler øen. TV2, DR og Jyllands-Posten m fl. fortalte deres læsere og seere om den fornemme omtale i amerikansk presse. Dermed havde den amerikanske pressetur den sideeffekt, at Bornholm også blev markedsført i Danmark. Samtidig bliver de store internationale medier også læst af en langt bredere kreds og på øens øvrige nærmarkeder, hvor de fleste af turisterne kommer fra.
Og som endnu et resultat af ­arbejdet med internationale medier er ­Bornholm nomineret i rejsemagasinet Travel and Leisure´s prominente ”Worlds Best Awards” i kategorien ”Best Islands”.
Afstemningen er afsluttet og vinderen offentliggøres til august. Sidst men ikke mindst har New York Times allerede kåret Bornholm som det 3. bedste rejsemål i verden i 2017.
Udover den skrevne omtale er Bornholm også blevet fornemt promoveret i levende billeder i 2017. TV-kanaler og filmhold fra ind- og udland er vilde med at bruge øen som location. Det samme er virksomheder, der gerne vil promovere et produkt. Seneste eksempel er Skagerak, der har valgt at producere deres seneste produktkatalog på Bornholm. De lægger i kataloget ikke skjul på deres kærlighed til øen.

Bornholm byder ikke bare på de velkendte turistattraktioner, men også på aktiv ferie hvor alle kan være med og det er nemt at komme rundt. Foto: Destination Bornholm.