Fortællingen om LEGO House er leg og læring BIG time

13-11-2017 | Af Kim Reich. Foto: Berit Hviid

I 1845 udgav salmedigteren og præsten N.F.S. Grundtvig en bog med titlen ”Danske Ordsprog & Mundheld”. Heri står blandt mange fine og kloge ord følgende: ”Hvem der vil være med i legen, faar noget af stegen”. Efter sigende stammer udsagnet fra Jylland og det burde næsten stå over indgangen til LEGO House i Billund, der har alle forudsætninger for at blive en af Danmarks og måske endda verdens største attraktioner, når det gælder leg og læring.

Legetøjsrapanden i træ og på hjul, så man kan trække den efter sig - er det ikke en mange af os husker eller måske har set på et marked et sted? I LEGO House begynder historien i kælderen, der i modsætning til resten af huset er holdt i mørke toner. Det lægger en dæmper på børnene og deres forældre, så der bliver ro omkring de mange genstande og glimt fra LEGO’s tidslinje siden tømrermester Ole Kirk Christiansen efter en personlig konkurs i 1932 og hustruens død samme år, pludselig stod alene tilbage med fire mindreårige sønner og ikke ret meget andet.

Det var der et sted, i tomrummet efter de store tab, at hans brødre hjalp ham i gang igen og gennembruddet til en ny forretning kom, da Ole Kirk Christiansen begyndte at fremstille yo-yo’er (tidens dille) og ikke mindst en masse forskelligt legetøj af træ. For anden var jo ikke alene, og det kan man se i det meget fine museum, der er indrettet i kælderetagen under det nye LEGO House.

Overalt er det muligt at interagere med univers og klodser. Og man kan gemme det hele på en app.

Museet er opdateret med et portræt af den nye koncernchef Niels B. Christiansen, der kom fra en anden familievirksomhed, Danfoss, den 1. oktober. Hans succesrige forgænger, Jørgen Vig Knudstorp, der plejer at danse til pressemøderne, når årsresultatet er særlig godt, er nu bestyrelsesformand for koncernen. Samlingerne, der fortæller LEGO’s historie, er i sig selv et besøg værd, men det fungerer rigtigt godt, når man først har været rundt i huset for at se, hvad LEGO er i dag og hvad der siden starten er kommet ud af legen med den berømte klods. Det var Ole Kirk Christiansen, der i 1934 fandt på at kalde sit legetøj for LEGO, som er en sammentrækning af ordene ”Leg godt” og et udtryk for hele filosofien bag legens elementer.

Den kreative fordybelse

Apropos steg: Man kan sagtens få noget at spise og drikke - ja, der er faktisk flere muligheder i LEGO House, men udfordringen er ikke at vælge. Den består alene i at løsrive sig fra det man er i gang med på de forskellige etager, hvor de fire oplevelseszoner bygger på kompetencerne det kreative, det sociale, det kognitive og det emotionelle. Derudover er der udendørs legepladser på husets terrasser - med en indbygget følelse af, at man fysisk opholder sig oven på et gigantisk LEGO-byggesæt holdt helt i hvidt og med udsigt til den virkelige bys mange huse og steder. 

"Her mener vi det seriøst, når vi siger, at vi vil aktivere legebarnet i os alle."

Inspirationen kommer af iagttagelsen. Man kan sagtens lege alene og bygge efter model - en naturtro kopi af et virkeligt tog eller et skib. Man kan også lege sammen og skabe noget, eller lade den kreative indsats følge efter den i øjeblikket bedste af de mange idéer, der uværgerligt dukker op. Da Inflight var på besøg, var mange forældre dybt optaget af at lege med. Hvor finder vi nu den LEGO-figur, der mangler? Hvordan skal vores nye fisk se ud? Skal vi tage en selfie og lave vores egen magasinforside? Man kan det hele takket være den meget innovative teknologi, der gennemsyrer huset og ledsager dig rundt, fordi din adgangsbillet er et særligt armbånd med en stregkode, der fortæller de enkelte scanningspunkter, hvem du er, så du bliver budt velkommen i eget navn. Men der er også nogle fantastiske, levende guider, der altid står på spring for at hjælpe dig eller bare er klar med et smil, når du fanger deres blik. Så måske er det ungerne, der skal vente på far og mor, når de bliver sultne?

- Vi er meget optagede af, at børn og voksne har en god oplevelse i fællesskab. Der findes tilstrækkeligt med attraktioner, hvor man som forældre besøger stedet udelukkende for barnets skyld. Her mener vi det seriøst, når vi siger, at vi vil aktivere legebarnet i os alle. Vi oplever, at de fleste har det i sig, også selvom det nogen gange kan føles langt væk, siger Jesper Vilstrup, der er direktør for LEGO House.

Han kom til koncernen i 2001 og har siden arbejdet med salg, marketing, kunderelationer og produktudvikling - senest som Vice President, Consumer Marketing Agency. Og han finder det afgørende, at LEGO designer kvalitet ind i oplevelsen, sådan som der er talrige eksempler på, hvis man snupper en tidslinje og lægger de forskellige udviklingstrin ind.

- Det vil altid være den fysiske byggeoplevelse som er grundlaget for den gode LEGO oplevelse. Men LEGO House er et godt eksempel på, at man med succes kan kombinere den fysiske oplevelse med et digitalt lag, hvilket så giver en ny kvalitetsoplevelse. Og den tankegang er naturligvis heller ikke fremmed i produktudviklingsafdelingen. Det der er vigtigt er, at vi designer kvalitet ind i oplevelsen, siger Jesper Vilstrup til Inflight.

Mange indgange til legens væsen

Der er mange indgange til legens væsen og læringens mysterier. Man leger fint alene og man leger fint sammen. Et særligt vidnesbyrd om magien bag de elementer til leg og læring, som Ole Kirk Christiansen opfandt og som siden er udbygget med nye, finder man i de bidrag, som fans over hele verden har udlånt. Her er alt fra et møbleret dukkehjem til nøjagtige kopier af tog, skibe, en masse dyr både virkelige og mere fantasifulde, rumraketter og grønne rumvæsener. De forskellige udstillingsgenstande knyttes sammen af små fortællinger om hver enkelt fan, så man får en fornemmelse af, hvor langt ud den gode idé er nået og hvorfor LEGO i dag er et af de største, måske det største brand i legetøjsbranchen. 

"Og ligesom LEGO ikke er passiv leg, så er LEGO House på samme måde engagerende og interaktivt."

Her er den røde tråd et i bogstaveligste forstand universelt fællesskab. Lige nu er der et eller andet sted på kloden nogen, der leger med LEGO. En stor fan er den verdensberømte danske arkitekt Bjarke Ingels. Det er hans arkitektfirma, BIG, der har bygget LEGO House lige ud af æsken med klodser - om end i stor skala. Bygningen består af 21 hvide klodser stablet oven på hinanden og har på toppen en overdimensioneret kopi af den legendariske 2 x 4 LEGO klods, den såkaldte Keystone.

Og selvom BIG i dag står bag nogle af de mest ikoniske byggerier i verden, så er det også tydeligt at se i meget af den arkitektur hans firma står for, at Bjarke Ingels selv har hentet inspiration i legen med de små klodser, som han blev bidt af som barn.

”Legoklodsen giver det til alle børn, at i stedet for et passivt legetøj får de redskaberne til at skabe deres egen verden og opholde sig i den verden gennem deres leg. Og ligesom LEGO ikke er passiv leg, så er LEGO House på samme måde engagerende og interaktivt. Du behøver ikke gøre de ting, som huset er bygget til. Du kan også bare hænge ud, har Bjarke Ingels forklaret til TV2.

Han og hans team ville bare tegne LEGO House, og de ser i dag bygningen som den i hele firmaets historie, hvor der er den største sammenhæng mellem form og indhold.

Fans fra hele verden udstiller deres byggeprojekter i LEGO House - til inspiration for andre.

Legeunivers med digital kobling

Man kan jo også vende det om og sige, at hvis ikke LEGO House skulle afspejle filosofien bag leg og læring, hvem eller rettere hvad skulle så? Derfor er det ikke nogen stor overraskelse, at meget af legen og læringen i det nye hus netop består i stærkt underholdende og meget lærerige koblinger mellem det fysiske arbejde med klodserne og den digitale verden. Der er for eksempel en stor by, som man hele tiden udvikler på ved at tilføje nye elementer. Og når det sker, så følger de små digitale indbyggere med næsten som små arbejdsbier omkring noget sødt. Man kan designe sin egen fisk og sætte den op på særlig plade, hvorefter den begynder at svømme rundt i et stort akvarium. Man kan lave en selfie og komme på forsiden af sit eget magasin, og hele tiden bliver man registreret til nye udfordringer og guidet rundt af stregkoderne på armbåndet. Hvis hele familien ikke bare fordyber sig i et emne, som Inflight oplevede det overalt under vores besøg. Inderst inde er vi jo alle sammen ællinger, som Anders And vistnok er citeret for.

- LEGO House har været et komplekst udviklingsarbejde og vi har benyttet mange leverandører og samarbejdspartnere, som alle er eksperter indenfor deres respektive niche. Det er lige fra udviklingen af softwaren i en af oplevelserne til lyd eller lys installationerne i en anden. I forhold til læringsaspektet i huset, så bygger husets konstruktion på læringsfilosofien, Læring Gennem Leg, som er udviklet af LEGO Fonden. Det betyder for eksempel, at hver af de fire legezoner har fokus på en bestemt kompetence, som bliver aktiveret, når børn leger, fortæller Jesper Vilstrup.

De søde guider er lette at kende, men de er også meget hurtige til at spotte, om en gæst har behov for assistance. Ellers bliver man bare budt velkommen igen og igen med et smil.

Der er 140 deltidsansatte i LEGO House, hvoraf en stor del er de såkaldte ’Play Agents’. Rekrutteringsprocessen foregik i sommer, hvor man fik fat på nogle af de allerbedste og mest entusiastiske unge mennesker i en radius af 50 kilometer. Alle 140 begyndte deres ansættelse 1. august, hvor de startede på et gennemarbejdet introduktionsforløb sammen med alle øvrige ansatte. Derefter var der 8 ugers træning inden huset åbnede, hvor man havde inviteret ’prøvegæster’, som de ansatte kunne øve sig på ved at give god service og sætte gæsten i centrum.

- LEGO House er bygget for at give gæsterne en unik LEGO oplevelse og den får de kun, hvis vi hele vejen rundt giver den bedste service. Alle medarbejderne her i huset inklusive mig selv har været igennem et træningsforløb i værtskab og gæsteservice, hvor vi har tvunget hinanden til hele tiden at fokusere på at give gæsterne den allerbedste oplevelse. Og det er den indsats, vi nu høster frugterne af. Så ja, vi lægger os i selen for at give den ultimative gæsteoplevelse, hvor vi netop gør en dyd ud af, at børnene og deres forældre får en dejlig dag sammen, siger Jesper Vilstrup.