Bornholmske fødevarer er et stort hit i hele landet

13-11-2017 | Af Jesper Schou Hansen

Bornholm ved at skabe sig et stærkt brand inden for fødevarer. Det skyldes en benhård satsning fra både virksomheder og regionskommunen og en strategi, der skal bringe øens producenter helt frem i forreste række. Det er ikke noget, man får succes med i et snuptag, men netop i disse år er flere års målrettet arbejde ved at give bonus.

Landets supermarkeder har de sidste mange år således satset massivt på lokale fødevarer fra Bornholm. Det gælder blandt andet Coop, der med kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta, er en storspiller på det danske marked.

I Coop er man gået målrettet til værks blandt andet med konkurrencen "Produktprisen", der er med til at præmiere lokale produkter inden for mad og drikke samt at være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan nytænkning kan give noget ekstra til et lokalt produkt.

"Det giver vores kunder noget unikt, det styrker kundeloyaliteten, det er kvalitet, det er fra Bornholm og så er salget i øvrigt gået over al forventning"

For supermarkedet er der penge at tjene i at levere produkter, som også har den gode fortælling bag. Forbrugerne er villige til at betale lidt ekstra for en bedre kvalitet og en god historie. Og for Bornholm er der masser af arbejdspladser i fødevarestrategien.

Bornholmsk Is

Blandt de bornholmske producenter, som er ude i landets supermarkedet er Bornholms Ismejeri, som leverer til Fakta, der er en del af Coop kæden. Det er de mest populære varianter af gourmet-isen fra Bornholms Ismejeri, som findes i Fakta.

Claus Adelgaard, der er indkøber hos Coop er begejstret for den succes, som is-varianterne fra Bornholms ismejeri har i kædens butikker.

- Der hører en god historie med til produkterne fra Bornholms Ismejeri og Fakta er i øvrigt den eneste landsdækkende kæde, hvor du kan få isen. Det giver vores kunder noget unikt, det styrker kundeloyaliteten, det er kvalitet, det er fra Bornholm og så er salget i øvrigt gået over al forventning, fortæller Claus Adelgaard.

For Bornholms Ismejeri har aftalen betydet, at man er gået fra at være sæson-virksomhed til at være en virksomhed med fastansat personale året igennem

- Det er blevet en succes for alle tre parter. For Bornholms Ismejeri, for Fakta og ikke mindst for kunderne. Derfor er vi også glade for at køre videre med is fra Bornholm, siger Claus Adelgaard.

Nu kan man få noget af Bornholm om sommeren hele året og i hele Danmark. Fotos: VisitDenmark, Bruno Ehrs.

Rapsolie

En anden af de bornholmske producenter, som er ude i landets supermarkeder, er Lehnsgaard Rapsolie, der kommer fra en lille fabrik i Aakirkeby. Her sender de produkter ud ikke kun Coop’s kæder, men også til Bilka, Føtex, Meny og Spar.

- På landsplan kom jeg med i et af Hjerteforeningens projekter, hvor de distribuerede en lille kogebog med et af damebladene og det gav en kæmpe interesse. Samtidig boomede det nordiske køkken og interessen for olier. Det gav adgang til supermarkederne, fortæller Hans Hansen, der står bag virksomheden Lehnsgaard.

I starten blev der udvundet rapsolie fra egne marker og med produktion i egne lokaler hjemme på gården. I dag er gården og jorden er afviklet og i stedet købes rapsen ind fra 10 lokale bornholmske gårde samtidig med produktionen er blevet specialiseret. Lehnsgaard har udvidet produktionen med sennep, men træerne vokser ikke ind i himlen.

- Der er hverken den samme volumen eller efterspørgsel på bornholmsk sennep som på virksomhedens rapsolie. Så den tjener vi ikke på, men i forhold til vores brand er den rigtig god, siger Hans Hansen.

Både Bornholms Ismejeri og Lehnsgaard Rapsolie er i dag så store, at de har startet deres egne mindre fabrikker.

- På den lange bane kan man ikke producere hjemmefra. Det skal være et mere professionelt setup. Derfor startede vi fabrikken i Aakirkeby, fortæller Hans Hansen.

Den nuværende fødevarestrategi for Bornholm kører frem til 2025 og er senest blevet revideret tidligere i 2017.