Bang & Olufsens subbrand vinder markedsføringspris
De har fået en øl brygget på lyd ved at sænke en højttaler ned i tønden. De har lavet lydinstallationer på en festival, og de brugere skatere og unge klædt i pastelfarver til at markedsføre deres transportable produkter.
B&O PLAY er den legendariske danske lyd- og billedvirksomheds selvstændige produktserie, der består af en række innovative stand alone produkter fra små bluetooth højttalere og høretelefoner til ikoniske højttalersystemer, der mest af alt minder om noget fra ydre rum eller måske endda en satellitantenne. Alle produkter er nemme og intuitive at bruge, og de har fået nye brugergrupper til at interessere sig for det gamle B&O brand, der i en menneskealder har hørt til det ypperligste penge har kunnet skaffe til hjemmet, når det gjaldt lyd og billede.
"Uden at kunne bevise det videnskabeligt, kan det tyde på, at god lyd har en effekt på ølbrygning"
Bang og Olufsen, der lancerede B&O Play som et subbrand i 2012, har gjort en stor indsats for at nå en yngre målgruppe. Før i tiden fandt man næsten med garanti et B&O-TV i hjem med andre danske designklassikere som ellipsebordet, syverstole og PH-lamper. Så begyndte folk, ikke mindst de unge, at være mere mobile og i dag er kun de færreste bundet til hyggehjørnet i hjemmet, når de skal lytte til god musik eller en podcast. Med trådløse hovedtelefoner og transportable radioer kom B&O på banen med PLAY-serien ikke mindst for at tiltrække et yngre publikum og nu er B&O PLAY netop blevet kåret som vinder af HBH Fondens markedsføringspris.
Skaters kan også godt lide at have god lyd om halsen, men de er nok mere 20 end 40 år.Lektor Mogens Bjerre fra Institut for Afsætning ved CBS og HBH fondens bestyrelse har været med til at udpege vinderen og han er heller ikke i tvivl:
- B&O Play har med sine transportable produkter formået at fange et nyt og yngre segment. Det handler om at nyde lyd på farten, men samtidig at fastholde design og kvalitet, som er kernen i det hæderkronede brand B&O. Trods den højere pris er det med lækkerheden i produktet lykkedes at skabe et eftertragtet produkt, som målgruppen vil spare sammen til, siger Mogens Bjerre.
Øl brygget på B&O-lyd
Salget af B&O PLAY-produkter er steget med 27 pct. siden sidste år, fremgår det af den seneste kvartalsrapport. Og hvad har så været genistregen bag successen? Det har Anton Greiffenberg, der er Global PR & Communications Manager ved B&O PLAY, ikke overraskende et bud på: Det handler om livsstil og skæve partnerskaber.
- Vi går efter at være et livsstilprodukt. Derfor er vores produkt altid i en kontekst. Det kan f.eks. være et landskab eller et bybillede. Vores målgruppe er ’The millennials’, som er de 20-40 årige. De har et filter, så de sorterer al traditionel markedsføring fra. Derfor samarbejder vi med partnere, som rammer samme segment. F.eks. deltog vi i den fynske festival Heartland på Egeskov Slot, hvor vi lavede en lyttestation med Beoplay-høretelefoner, som hang ned fra et egetræ. Folk kunne ligge og koble af og få en musikalsk oplevelse, fortæller Anton Greiffenberg.
Og så har de brygget øl på lyd med bryggeriet Mikkeller. Øllen hedder selvfølgelig BeoBrew.
- Vi sænkede én af vores højttalere ned i øllen, mens den blev brygget. DJ’en Le Gammeltoft kuraterede playlisten med nye unge musikere og brygmesteren kunne bare konstatere bagefter, at øllet var færdig to dage tidligere end normalt. Uden at kunne bevise det videnskabeligt, kan det tyde på, at god lyd har en effekt på ølbrygning, smiler Anton Greiffenberg.
Bag markedsføringsprisen står Henrik Bødtcher-Hansen, som kort tid efter 2. verdenskrig etablerede H. Bødtcher- Hansen A/S, der gjorde navnet HBH kendt for salg af el-artikler. HBH-prisen er blevet uddelt siden 1991 og har været uddelt til blandt andre Hummel, JBS, Hi-Fi Klubben og VELUX.