Folkemøde 2018

Mødet, der ud af dialog skaber vækst

17-05-2018 | Af Kim Reich

Hvert år i juni er Folkemødet på Bornholm det event, som alle taler om både på og uden for øen. Det første arrangement fandt sted i 2011 og var frem til og med mødet i 2016 en aktivitet under Bornholms Regionskommune. I år står Foreningen Folkemødet for anden gang som arrangør og der er stadig fokus på at få driften helt på plads i eget hus efter at man flyttede hjemmefra, dvs. fra Bornholms Regionskommune, i efteråret 2016.

- Vores formand, Michael Valentin, plejer at sige, at vi lægger brædderne mens vi går, og sådan har det faktisk altid været med Folkemødet, men vi glæder os til at vi i de kommende år kan bruge mindre tid på drift og meget mere tid på udvikling. Vi har en dygtig, kompetent organisation og en stor tro på egne evner. Herunder hører også, at vi på sigt gerne vil kunne tilbyde vores hjælp til andre og på den måde være med til at skabe endnu flere aktiviteter på øen,

siger foreningens direktør Mads Akselbo Holm til inflight.

Da han i sin tid forlod Bornholm og amtsgymnasiet for at studere i København, var der ikke meget, der tydede på at han skulle vende tilbage til en succeshistorie, men Folkemødet har vist sig som det bedste udstillingsvindue for øen i kampen om kvalificeret arbejdskraft.
Alene medieomtalen gør en forskel, påpeger tilflytterkonsulent Rune Holm, der nu i flere år har været en rigtig glad mand. Folk strømmer til øen ikke bare de fire dage i juni, men også resten af året.

- Medieomtalen gør, at mange tænker positivt om Bornholm og åbner op for tanker om at man måske endda kan bosætte sig på øen.

Fortællingen om Bornholm styrkes intensivt med Folkemødet. Vi kan tydeligt mærke, at Bornholm ikke mere er så langt væk i folks bevidsthed. Det kan godt være, at det ikke er mange af dem, der har deltaget på selve Folkemødet, som flytter, men omtalen fra deltagerne under og efter gør underværker, siger Rune Holm.

Succes Bornholm

Folkemødet er så at sige blev den formelle overskrift på succesfortællingen om Bornholm, ligesom de talrige andre aktiviteter og virksomheder, der nu blomstrer overalt på øen og hele året, fortæller deres helt egen historie. Bornholm er bæredygtig i mere end én forstand.

- Folkemødet betyder rigtig meget positivt for Bornholm også økonomisk, men det er et interessant og vigtigt element, hvis arrangementet samtidig kan give andre blod på tanden. Vores udvikling og den udvikling, der har været overalt på øen, har jo fundet sted samtidigt,

tilføjer Mads Akselbo Holm.

Han glæder sig over at DAT er ny hovedsponsor for arrangementet.
- Det har jo noget at gøre med, at vi i fælleskab gerne vil udbrede budskabet om, at det handler om andet og meget mere end bare uge 24. DAT og Folkemødet er tæt forbundne. Det betyder bl.a., at når vi får en henvendelse fra en organisation eller andre om en konference, så skal der bare en telefonopringning til, før vi har alt det praktiske på plads inklusive transporten til og fra øen. Vi ser et stort potentiale i at man bruger Bornholm hele året til møder, konferencer og events, siger Mads Akselbo Holm.

Landseffekten

Dialogen mellem mennesker, organisationer og politikere fra hele landet er den væsentligste målsætning for Folkemødet, hvor halvdelen af de besøgende sidste år netop var ’folket’ - dvs. helt almindelige mennesker. Det er og bliver en landsdækkende bornholmerbegivenhed eller en bornholmsk landsbegivenhed.
Udover opmærksomhed og tiltrækningskraft viser tallene, at Folkemødet i Allinge på de fire dage hvert år sikrer hele 5 procent af den årlige omsætning, som turismen skaber på Bornholm. Det er 67.000 ekstra overnatninger og måltider til 100.000 folkemødegæster. Oven i hatten vinder såvel øens erhvervsliv som resten af Danmark på mødet.
Det fastslår en ny undersøgelse, der kortlægger og analyserer de samfundsøkonomiske effekter af Folkemødet. Bag analysen står forskerne på Center for Regional- & Turismeforskning samt Foreningen Folkemødet, Destination Bornholm og Business Center Bornholm.
Folkemødets samfundsøkonomiske aftryk er endda markant. Alene på Bornholm sikrede arrangementet sidste år en ekstra omsætning på mindst 59,9 millioner kroner, mens resten af Danmark høstede 20 millioner i øget omsætning. Den positive afsmitning kan også ses på beskæftigelsen, som fik et boost svarende til 72 årsværk, der kan henføres til driften og den afledte turisme fra Folkemødet.


- Alt i alt dokumenterer rapporten, at Folkemødet er en rigtig god investering for bornholmerne og Danmark som helhed. Folkemødet er sat i verden for at forny den demokratiske debat, og det er stadig vores formål, men det glæder mig da både som bornholmer og direktør for foreningen, at Folkemødet også er blevet en kæmpe samfundsgevinst for øen,

siger Mads Akselbo Holm.

I 2017 oplevede Bornholm ifølge Rune Holm det bedste tilflytter-år i måske 40 år. Omkring 1.750 mennesker valgte at flytte permanent til øen og udviklingen ser ud til at fortsætte i år, hvor rigtig mange erhvervsaktive allerede er flyttet til øen med deres børn.
Pernille Kofod Lydolph, der er direktør i Destination Bornholm, hæfter sig også ved en anden gevinst, som analysen dokumenterer: Siden 2014 er antallet af overnatninger for forretningsrejsende til øen steget med 49 procent i vinter og forår og med 60 procent om efteråret, og det tilskriver hotellerne ifølge rapporten også effekten af Folkemødet.

- Med Folkemødet får vi vist Bornholms herlighedsværdi og givet de 100.000 deltagere en stor og positiv oplevelse. Det får mange af dem til at lægge deres næste konference eller møde på øen. Nu ved de jo, hvor skønt her er, at transporten er hurtig og effektiv, og faciliteterne og maden er i top,

siger Pernille Kofod Lydolph.

Folkemødet i Allinge er stadig meget folkeligt trods den store bevågenhed fra de professionelle debattører inklusive landets politikere. Foto: Destination Bornholm.